ساخت انواع مرکب با تاکید بر مرکّب های رنگی (5)
گردآوری : حسین مسرّت
دردهای باقی مانده در صافی و ظروف را به دقت جمع کرده و در ظرفی بریزید و با اضافه کردن مقدار مناسبی آب تصفیه شده خوب بجوشانید (4) تا دو سوم آن بخار شود، سپس محلول جوشیده را کاملاً صاف نموده و جداگانه نگاه داری کنید. اکنون شما دو نوع محلول مرکب را دارید، یکی جوشیده و دیگری ناجوشیده. حال می توانید مواد نوع دوم را نظیر زعفران محلول برگ مورد و حنا و افتیمون و یا وسمه را که طبق اندازه ها و دستور دقیقاً فراهم آورده اید پس از صاف کردن بهر کدام از آن دو محلول که خواستید اضافه کنید، برای حل نهایی و سائیده شدن اجزاء به صورت کامل آن ها را در ظروف جداگانه که قابل حرکت و جنبانیدن است بریزید و این ظروف را به اندازه یک دوم حجم نگاه دارید. برای جنبانیدن می توانید از دستگاه هایی که برای مخلوط کردن رنگ در فروشگاه های رنگ سازی است استفاده کنید باید توجه کنید که آمیختن اجزاء نهانی به صورت چرخشی مرکب را فاسد می کند و فقط به صورت جنبش های سریع و مداوم مفید است، حتی اگر بتوانید از آغاز با وسائل نوین و مجهز داروسازی کار کنید به مراتب بهتر است، در روزگاری که بسر می بریم اگرچه تهیه مواد گیاهی و معدنی اصیل در شهرهای بزرگ دشوار است اما وجود ماشین های برقی و ابزار دقیق اندازه گیری و آزمایش بسیاری از مشکلات گذشته را در حل مواد آسان می کند: نکته نهایی این که کار و همت، خود راه گشاست و در حین عمل تجارب سودمندی بدست خواهید آورد.
پی نوشت :
- این سخن بسیار اغراق آمیز است و هرگز نمی توان با یک مدّ سی سطر که بیشتر از یک صفحه بزرگ است کتابت نمود.
2. آب از سر آن بگذرد.
3. در کتاب دوده از قلم افتاده و بدون آن خواننده دچار غلط می شود.
4. در حین جوشانیدن با آتش ملایم مرتب هم بزنید.
آشنایی با انواع مرکب درنگارش نسخ خطی
مرکب یعنی ترکیب شده از چند چیز و چون مرکب خوش نویسی از چند ماده درست شده به آن مرکب گفته اند و نیز چون غالب مرکب ها در نظر مردم مرکب مشکی بوده، از کلمه ی مرکب ، رنگ سیاه تداعی می شود. در فارسی به مرکب، سیاهی گفته اند و در رساله های کهن واژه ی سیاهی به معنای مرکب، بسیار به کار رفته است.
قدیمی ترین کتابی که درباره ی مرکب سازی دیده شده است «عمده الکتاب وعده ذوی الابا» به زبان عربی از معزبن باریس تمیمی صنهاجی است .این کتاب را بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با تحقیق، نحیب مایل هروی و عصام مکیه، چاپ و منتشر ساخته است (1409 ه. ق). مؤلف ، یکی از پادشاهان بنوزیری افریقاست و تاریخ وفات او را 455 ه. ق در قیروان نوشته اند. وی در این کتاب آن چه را خوش نویس و نساخ به آن محتاج است از جمله انواع مرکب های سیاه و الوان جمع کرده و به دقت شرح داده و می گوید: آن چه را خود تجربه کرده و آزموده ام در این کتاب گردآورده ام. به نظر من این کتاب غنی ترین اثر در این موضوع است .
مهم ترین و قدیمی ترین نسخه مرکب حاوی چهار ماده اصلی است که در عبارت های زیر به صورت نظم و شعر بیان شده است:
»هم وزن دوده زاج است
هم وزن هر دو مازو
هم وزن هر سه صمغ است آنگاه زور بازو«
رَنْگهْ نویسی
این مفهوم در لغت بهمعنای نوشتن با رنگ (مرکّبهای رنگین) است و در عُرفِ خوشنویسان، خوشنویسی با مرکّبهای الوان یا طلا (زر) و نقره (سیم) حلّ یا محلول لاجورد، سیْلُو و ژنگار (زنگار) را میگفتهاند. خطاط یا کاتبی که با انواع مرکّبهای رنگین مأخوذ از نباتات و معدنیات کتابت میکرده، بهعنوان "رنگهنویس" و خط او نیز "خط رنگه" یا "خط رنگی" نامیده میشده است .
رنگهنویسی در تاریخ خوشنویسی پیشینهای دیرینه ندارد، بلکه از سده 9 ق. در نزد خوشنویسان شناخته شده است. البته در نوشتن سرفصلها و عنوانهای نسخههای خطی و هم در کتابت سرسورهها و اسمای حُسنی‘ در نسخههای قرآن، از دیرباز نوشتن با مرکّبهای الوان مانند سفیداب، سیْلُو شنگرف، زر و سیم محلول، و آب زعفران معمول بوده است؛ اما در سده 9 ق. بعضی از مُصحفنویسان در کتابت نسخههای قرآن به تنوع و تفنن در رنگ مرکّب توجه کردند و نسخههایی از قرآن مجید کتابت شد که در هر صفحه آنها سه سطر بهصورت جَلی و گُنده میآمد و این سه سطر را خوشنویسان با استفاده از مرکّبهای الوان، مانند زر محلول، محلول لاجورد، و نقره حلشده مینوشتند.
بیگمان این نوع نسخههای قرآن ـ که در عرف نسخهشناسان معاصر به قرآن سه خطی شهرت یافته است ـ انگیزه کتابت با مرکّبهای الوان یا رنگهنویسی را در عصر تیموریان ایجاد کرده و در عصر صفوی بر رونق و گستره آن افزوده است؛ تا جایی که خوشنویسانی چون مولانا علی رستم و سلیم نیشابوری ـ که بیشتر با مرکّب الوان کتابت میکردهاند ـ با شهرت رنگهنویس شناخته شده بودند .
رنگهنویسی در قلمرو خوشنویسی کاری دشوار بوده است؛ زیرا نوشتن با محلول زر، نقره، لاجورد، سیلو، و ژنگار، بهسبب وجود برادههای فلزی و معدنی در این نوع از محلولها، که بر شَقّ و قَطَّ قلمنی تأثیر میگذاشته، از عهده همه خوشنویسان برنمیآمده است. دلیل اینکه رنگهنویسی در حوزه چند سطر از نسخههای قرآنی و یا نوشتن قطعهها و رُقعههای خط ـ که دارای دو تا چهار سطر بودهاند ـ محدود میشده نیز ناشی از دشواری در رنگهنویسی بوده است.
کاغذی که رنگهنویس از آنها استفاده میکرده، بهلحاظ رنگ، با کاغذ روشن و نیمرنگ دیگر کاتبان تفاوت داشته، بهطوری که خوشنویس در رنگهنویسی عموماً از کاغذهایی که دارای رنگهای تیره و تاریک بوده استفاده میکرده است؛ زیرا مرکّبهای الوان، خاصّه محلول زر و سیم، بر این گونه کاغذ، بیشتر قابل رؤیت بوده و به چشم میآمده است؛ چنانکه شاعری گفته است: رنگهایی که تیرهرو باشد/ خطِ رنگی در او نکو باشد .
رنگهنویسی امروزه نیز، مانند گذشته، در میان خوشنویسان رواج دارد؛ با این تفاوت که خوشنویس امروزی بهجای مرکّبهای الوان نباتی و معدنی، از جوهرهای رنگین استفاده میکند که عاری از هرگونه براده و ذرههای مرکّب الوان پیشین است. به همین سبب، رنگهنویسی معاصر به دشواری رنگهنویسی گذشته نیست.
| در شیوه رنگه نویسی هرکدام از یک یا چند سطر از هر صفحه را به یک رنگ کتابت کرده و سطرهای دیگر را نیز به رنگهایی دیگر مینوشتند و بدینگونه، هر صفحه از نسخه با چندین رنگ نوشته میشد. این شیوه در برخی از نسخههای نفیس که از دیدگاه خوشنویسی نیز ارزشمند هستند اجرا میشد و نمونههای آن بیشتر بر کاغذهای الوانِ تیرهرنگ نگاشته میشد تا نوشتهها با جلوه زیباتری نمایان شود. در برخی از نمونههای این شیوه،نوشتههای یک صفحه را به رنگی و نوشته صفحات دیگر را به رنگهای دیگر مینگاشتند و این نمونهها نیز جزو مفهوم رنگهنویسی به شمار میآید. 
 
 | 
 حسین مسرّت
	   حسین مسرّت